Oud kantoormeubilair verkopen of juist recyclen? Hier een aantal tips Bouw 3 maart 2020 Overig Als ondernemer herken je dit dilemma vast wel: het oude kantoormeubilair moet vervangen worden voor nieuw materiaal. Maar wat moet je precies doen met het oude spul? Kies je voor recycling van het materiaal? Of bied je een geïnteresseerde partij de kans op het opkopen van het kantoormeubilair voor een scherpe prijs? De keuze tussen recycling van de oude kantoormeubels door een interieurbouwer of kiezen voor de opkoop van het kantoormeubilair heeft allebei eigen voordelen en nadelen. Om de juiste keuze te maken voor een van beide mogelijkheden vind je hieronder een aantal handige tips! Wanneer de keuze voor verkoop aan te raden is Wanneer het kantoormeubilair in een nog relatief goede staat verkeerd, zonder al teveel beschadigingen, dan is het raadzaam om te proberen om de materialen door te verkopen. Probeer hierbij de complete inboedel in één keer te verkopen aan een ander bedrijf of een interieurbouwer die interesse heeft. Het voordeel van de complete kantoormeubels in één bulk verkopen, is dat je er een mooi bedrag voor kunt krijgen. En natuurlijk is het ook fijn als je al spullen direct kwijt kunt. Dit bespaart je een hoop tijd en natuurlijk ook opslagruimte. Verder nog deze tip als je kiest voor het verkopen van de meubels: zet de spullen niet alleen te koop op algemene online platforms voor tweedehands spullen, zoals Marktplaats of Speurders of Tweedehands.net. Maar kies ook voor enkele meer specialistische websites en tussenhandelaren, zoals Office Trader, Albeka, Buroenzo of Desko. Durf te onderhandelen met potentiële kopers Tweedehands kantoormeubels zijn vandaag de dag erg in trek, dus je hoeft niet bang te zijn dat je jouw spullen niet tijdig kwijtraakt. Dit betekent ook dat je gerust over de totaalprijs van het meubilair kunt onderhandelen. Veel ondernemers vinden dit voor zichzelf not done en zijn bang voor imagoschade voor hun onderneming, omdat prijsonderhandelingen voeren over tweedehands spullen zuinigjes kan overkomen. Maar dit is klinkklare onzin. Per slot van rekening ben je immers ondernemer. En die onderhandelen wel vaker over prijzen. En daarbij: het is vandaag de dag volledig geaccepteerd om via onderhandelingen – op gelijke voet en met respect – te proberen het onderste uit de kan te halen qua verkoopsom. Of toch kiezen voor recycling van het kantoormeubilair? In plaats van te kiezen voor opkoop kantoormeubilair door een geïnteresseerde partij, kun je ook gaan voor het recyclen van de kantoormeubels. Hierbij geef je het meubilair gratis weg aan een kringloopwinkel, een tussenhandelaar die bereid is het meubilair op te knappen of een geïnteresseerde aanbieder van tweedehands (kantoor)meubilair. Recyclen heeft weer eigen specifieke voordelen. Zo doe je iets goeds voor het milieu en klimaat, omdat jouw kantoormeubels opnieuw gebruikt gaan worden. Verder is het fijn dat je bij aflevering aan iemand die bereid is om jouw spullen over te nemen de meubelstukken vaak direct kwijt kunt. Je bent dus meteen van de oude meubels af en kunt onmiddellijk overgaan op het inrichten van de kantoren met het nieuw aangekochte meubilair. Ten slotte is het natuurlijk aangenaam dat je jouw kantoormaterialen, als ze flink versleten zijn en niet kunnen doorverkocht worden, gratis kunt afleveren bij een geïnteresseerd recyclebedrijf. Ook in dit opzicht kun je dus geld besparen en doe je tegelijk ethisch iets goeds voor meer duurzaamheid en een beter klimaat. Ideaal toch om zo op meerdere manieren te profiteren van het recyclen van kantoormeubels?